به‌کارگيري فن‌آوري اطلاعات در کتابخانه‌‌هاي عمومي و راهکار‌هاي توسعه آن

جمشيد صادقياني

دانشجوي کارشناسي ارشد کتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تهران؛

sadqiani@ut.ac.ir

مهديه‌السادات حيدري

دانشجوي کارشناسي ارشد کتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تهران؛

smheidari@ut.ac.ir

چکيده:

توسعه پر شتاب فن‌آوري اطلاعات، که از سال‌‌هاي پيش آغاز شده است، منجر به کاربرد وسيع آن در ابعـاد گوناگون جامعه گرديده است. اين امـر در کتابخانه‌ها و مـراکز اطلاع‌رساني ـ به‌عنوان مراکز اشاعه‌دهنده اطلاعات ـ بيشتر از ساير نهاد‌هاي اجتماعي جلوه مي ‌نمايد. کتابخانه‌‌هاي عمومي مانند ديگر کتابخانه‌ها، از اين فن‌آوري‌‌هاي اطلاعاتي به دور نبوده‌اند. فن‌آوري اطلاعات در کتابخانه‌‌هاي عمومي، قابليت کاربرد در هفت بخش را دارد: توسعه نظام‌‌هاي خودکار، خدمات ساده و مؤثر، خدمات مرجع الکترونيکي، دسترسي عمومي، آموزش کاربران و کارکنان، توسعه زير‌ساخت‌ها، و ملاحظات منابع انساني. در اين مقاله سعي شده است ضمن تبيين ابعاد فن‌آوري اطلاعات در کتابخانه‌‌هاي عمومي، راهکار‌هايي براي توسعه فن‌آوري اطلاعات درکتابخانه‌‌هاي عمومي مطرح شود.

کليدواژه:  کتابخانه عمومي، فن‌آوري اطلاعات.

ارائه شده در همايش  كتابخانه‌هاي عمومي كشور: تنگناها، توانمندي‌ها و راهكارها، تهران 1387