معرفی رشته كتابداري
کلمات کلیدی: کتابداری ، اطلاع رسانی ،معرفی رشته
کلمات کلیدی: کتابداری ، اطلاع رسانی ،معرفی رشته
عباس حری در 15 اسفند 1315 در خانوادهای روحانی در مشهد چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر گذراند و سپس وارد دانشسرای مقدماتی شد. او در جریان دورهی دو سالهی آن بنیاد آموزشی، در "مهدیه" نیز به فراگیری زبان عربی پرداخت و از شاگردان خوب آن جا بود. هنگامی كه دورهی دانشسرا را به پایان رساند، برای خداحافظی به نزد مدیر آن جا رفت و به او گفت كه میخواهد معلم شود و چنین پاسخ شنید: " نان معلمی نان دولت است و نان دولت هم حرام است. همین جا بمانید، درس بدهید و از ما حقوق بگیرید." اما حری كه نمیخواست در آن جا بماند و در عین حال نمیخواست به كاری دست بزند كه از نظر شرع مقدس جای ایراد و اشكال داشته باشد، برای استفتاء به نزد یكی از مراجع رفت و این گونه پاسخ شنید كه :"اگر وظیفهتان را درست انجام دهید، از شیر مادر هم حلالتر است". به این ترتیب، حری تصمیم گرفت كه وظیفهی خود را بیش از پیش درستتر انجام دهد.
حری به سال 1335 خورشیدی دورهی آموزگاری خود را در یكی از روستاهای كاشمر در جنوب خراسان آغاز كرد. پس از دو سال آموزگاری در آن روستا به شهر كاشمر منتقل شد و هفت سال نیز در آن جا خدمت كرد. او در آن دوره به فراگیری زبان انگلیسی پرداخت و در سال 1342 در همان شهر ازدواج كرد. اما شادی آن سال با غم از دست دادن پدر همراه شد. پدرش بارها از عباس خواسته بود راهش را ادامه دهد و پرچم وعظ را در خانوادهی آنها برافراشته نگه دارد. اما عباس چنین پاسخ داده بود كه:" ممكن است من هم مایل باشم و آرزو داشته باشم مردم را ارشاد كنم، ولی نه در لباس آخوندی" و پدر پاسخ داده بود كه :"هر طور میل توست". این مرام پدر بود كه خواستهی خود را از فرزندان بیان میكرد، اما هرگز آنها را به انجام آن وادار نمینمود.
حری در سال 1345 به شهر مشهد منتقل شد و در همان سال در آزمون ورودی دانشگاه مشهد شركت كرد و رتبهی اول را در رشتهی تاریخ و رتبهی پنجم را در رشتهی زبان و ادبیات انگلیسی به دست آورد. بنا به علاقهی خود، رشتهی دوم را برگزید و در سال 1349 كارشناسی رشتهی زبان و ادبیات انگلیسی را دریافت كرد. پس از پایان این دوره، به درخواست خودش به تهران منتقل شد و در سال 1350 در آزمون ورودی دورهی كارشناسی ارشد كتابداری دانشگاه تهران شركت كرد و پذیرفته شد. این دوره را در سال 1352 به پایان رساند و در سال 1353، از آموزش و پرورش به دانشگاه تهران انتقال یافت و با عنوان مربی در گروه كتابداری این دانشگاه فعالیتهای آموزشی خود را آغاز كرد.
عباس حری در سال 1353 از سوی دانشگاه تهران برای یك فرصت مطالعاتی كوتاه به ایالات متحدهی امریكا رفت. او از این فرصت نیز به خوبی بهرهبرداری كرد و در دانشگاه كیسوسترن برای مقطع دكتری نامنویسی كرد و پذیرفته شد. در 14 ماه توانست درسهای این دوره را به پایان برساند. اما با پایان یافتن مهلت قانونی فرصت مطالعاتی، باید به ناچار به تهران باز میگشت. سپس در سال 1358 برای گذراندن رسالهی دكتری بار دیگر به همان دانشگاه بازگشت. اما چندی نگذشت كه به دلیل دگرگونیهایی كه در آغاز انقلاب اسلامی رخ داد، حقوق ایشان قطع شد و او كه به همراه خانواده دور از وطن به سر میبرد با سختی فراوان توانست در سال 1360 از پایان نامهی خود دفاع كند و به كشور بازگردد.
يكى از 99 نسخه منحصر به فرد كتاب ميكل آنژ موسوم به "لا دوتا مانو" كه 24 كيلوگرم وزن دارد و قيمت آن بيش از يكصدهزار يورو برآورد مى شود، از دوم تا هشتم دسامبر – 12 تا 18 آذر- در كتابخانه عمومى نيويورك به نمايش در مى آيد.
اين كتاب كه به دلايل بسيار يك اثر هنرى به شمار مى رود، يكى از گرانترين كتابهاى دنيا بخاطر نوع چاپ آثار ميكل آنژ مجسمه ساز معروف ايتاليايى در سالهاى 1475 تا 1564 ميلادى براى اثرى با عنوان "فرشته پله ها" است كه در اندازه طبيعى و با بكارگرفتن مرمر چاپ شده است.
برپايه اين گزارش اين نسخه نمايشى به كتابخانه عمومى نيويورك اهدا شده است اما تاكنون بيش از ٢٠ نسخه ديگر از اين كتاب كه La Dotta Mano نام دارد به فروش رسيده است.
گفته مىشود، ساخت هر نسخه از اين كتاب با استفاده از مهارت صنعتگران ايتاليايى، شش ماه طول مىكشد. هر ورق اين كتاب 200 گرم وزن دارد و توسط انتشارات "كارتيه دل گاردا د ريوا دل گاردا" در ميلان چاپ شده است
همچنين نقاشى هاى ميكلآنژ و ديگر آثار هنرى او از نگارگرىهاى سقف محراب سيستين تا اشعار شخصى او و عكسهاىى از "آئورليو آمندولا" از مجسمه ميكل آنژ به همراه متونى از يكى از نخستين تاريخ نگاران هنر به نام "جيورجيو واسارى" (1511 – 1574 ) در اين كتاب 264 صفحه اى به چشم مى خورد.
منبع: پايگاه خبرى عصرايران
همایش کتابداری و اطلاع رسانی
در عصر اطلاعات و ارتباطات
به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی
با حضور
۱۰ آذر ماه ۱۳۸۷
تالار ابن سینا
ساعت ۱۳-۸
وزير آموزش و پرورش در مراسم تجليل از کتابداران برتر ودانش آموزان کتابخوان : |
بايد دانش آموزان را به سويي هدايت کنيم که کار کتابداري را خودشان انجام بدهند . |
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، دکتر عليرضا علي احمدي وزير آموزش و پرورش در مراسم تجليل از کتابداران برتر ودانش آموزان کتابخوان که همزمان با هفته کتاب برگزار شده بود با اشاره به مطلب فوق در خصوص نقش و اهميت کتاب در فرايند تعليم و تربيت در راستاي چشم انداز ايران 1404 افزود : کتاب رسانه اي است که مي تواند در برگيرنده ي انديشه هاي سازنده ي آينده باشد ، رسانه اي که حامل تجارب مردم مختلفي است که توانسته اند به پيشرفت هاي چشم گيري نايل آيند . وزير آموزش و پرورش افزود : کتاب راهنما و ياوري است که مي تواند بي منت در خدمت تعالي آحاد جامعه قرار گرفته و پيوند دهنده ي نسل هاي مختلف باشد . دکتر علي احمدي در ادامه با اشاره وجود به مسيرهاي مطالعاتي در سالهاي اوليه انقلاب اسلامي گفت : امروز بايد به سير مطالعاتي عنايت ويژه اي گردد و بنابراين لازم است با رويکردي نوين به اين موضوع بپردازيم . وي ضمن بر شمردن فعاليت هاي گسترده ي آموزش و پرورش در حوزه ي تاليف کتاب ، به برگزاري جشنواره هايي در اين راستا اشاره کرد وافزود : امسال 12 نوع تکريم از معلم و فرهنگي در نظر داريم که به مرور زمان اجرا خواهد شد . وي طرح برگزاري 30 هزار نمايشگاه در 30 هزار مدرسه و 30 استان کشور را از جمله فعاليت هاي مربوط به ترويج کتاب و کتابخاني عنوان کرد وافزود : در راستاي اين طرح از ميان 450 ناشر مدعو و 15 هزار کتاب ارسالي 7 هزار کتاب توسط دست اندر کاران طرح مذکور در آموزش و پرورش انتخاب شده است . وزير آموزش و پرورش تصريح کرد : امسال طرح کانون – مدرسه در بخشي از مدارس ابتدايي کشور احياء شده و به اجرا در آمده است که در اين طرح دانش آموزان به همراه مربيان در کانون هاي پرورش فکري حضور يافته و با روش هاي کتابخواني آشنا مي شوند . دکتر علي احمدي گفت : کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بايد اهتمام بيشتري در توليد رسانه هاي مولتي مديا ، نوارهاي صوتي و فيلم هاي مبتني بر کتاب ها داشته باشند تا دانش آموزان از خدمات بيشتري استفاده نمايند . وي در پايان گفت : بايد دانش آموزان را هدايت کنيم تا کار کتابداري را خودشان انجام دهند . در اين مراسم همچنين صفار هرندي وزير فرهنگ وارشاد اسلامي نيز رسانه ي مکتوب را داراي جايگاه ويژه اي خواند و گفت : با وجود اينکه امروز انواع رسانه هاي ديجيتالي در کنار کتاب به بازار آمده اما کتاب همچنان جايگاه خود را حفظ کرده است. وي گنجاندن « زنگ کتاب » در برنامه درسي مدارس کشور توسط مسوولان آموزش و پرورش را خواستار شد . |
مشهد - رييس انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران گفت: با وجود فناوريهاي مدرن امروزي كه رقيب اصلي كتابخواني است وظيفه سنگيني را در ترويج فرهنگ كتابخواني بر عهده داريم.
دكتر رحمت الله فتاحي روز پنجشنبه در گفت و گو خبرنگاران در مشهد افزود:
نوجوانان و جوانان با ظهور فناوريهاي جديد الكترونيكي همچون اينترنت رغبت بيشتري براي سرگرم شدن با اين ابزار دارند.
وي اظهار داشت: در اين وضعيت بايد به دنبال راهي بود تا نقش كتاب و كتابخواني در خانوادهها كم رنگ نشود.
او با اشاره به موضوع كتاب درماني به عنوان بحثي نوين گفت: در اين شيوه درمان ميتوان خانوادهها را به اهميت اين موضوع كه كتاب ميتواند مشكلاتي نظير اضطراب، انزوا و ترس را برطرف كند واقف كرد.
مدير گروه كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه فردوسي مشهد تصريح كرد: مسايل مختلف اجتماعي، اقتصادي، مديريتي و فرهنگي در امر ترويج فرهنگ كتابخواني تاثيرگذار است چنانكه خانوادهها با وجود مشكلاتي در اين زمينه رغبت كمتري براي مطالعه كتاب خواهند داشت.
وي به نقش تاثيرگذار مسوولان در ايجاد ذوق مطالعه ميان افراد جامعه اشاره و بيان كرد: وزارت آموزش و پرورش،
صدا و سيما و نهادهاي مختلف دولتي تاثير بسزايي در شكلگيري فرهنگ كتابخواني دارند.
او گفت: دولت با پشتيباني از چاپخانهها و كاهش ماليات آنها ميتواند در امر مهم توسعه فرهنگ و كتابخواني مفيد واقع شود.
وي افزود: نويسندگان نيز با شناسايي نيازهاي جامعه و بيان آن به زبان گويا و طرح جذابيتها در نوشته خود و ناشران با عرضه كتاب با قيمت مناسب، در ترويج فرهنگ كتابخواني نقش موثري خواهند داشت