رييس انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران معتقد است: بايد در برنامه‌ريزي‌هاي كلان كشور، با توجه به ارزش و جايگاه كتاب و كتابخانه، بازنگري شود، تا مردم زمان بيش‌تري براي مطالعه و كار فرهنگي داشته باشند.

 

رحمت‌الله فتاحي هم‌زمان با هفته‌ي كتاب، در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با ارائه‌ي توضيحاتي درباره‌ي فعاليت‌هاي اين مركز، اظهار داشت: انجمن يادشده از سال 46 تأسيس شد؛ اما در سال 60، فعاليت‌هايش به ‌دلايل مختلف اجتماعي و سياسي متوقف ماند و از سال 79، مجددا آغاز به ‌كار كرد. دفتر انجمن در كتابخانه‌ي ملي جمهوري اسلامي ايران است. اين انجمن مانند 130 انجمن ديگر تابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است. در حال حاضر، يك مركز در تهران با هفت شاخه‌ي استاني دارد كه بيش از سه‌هزار عضو از كتابداران سراسر كشور در مقاطع كارداني تا دكتري در آن فعال‌اند

او در ادامه گفت: فعاليت‌هاي انجمن از جمله برگزاري همايش‌هاي ماهانه در موضوع‌هاي بسيار تخصصي، برگزاري همايش‌هاي سالانه و نيز برگزاري همايش‌هايي با همكاري‌هاي ديگر نهادهاست. انجمن خبرنامه‌ا‌ي هم دارد كه به صورت دوماهانه منتشر مي‌شود. همچنين انعقاد تفاهم‌نامه‌هايي با مراكز ديگر درباره‌ي آموزش كتابداري و انتشار مجله‌هاي علمي - تخصصي و ارائه‌ي تازه‌هاي آموزشي در موضوع‌هاي مختلف، از ديگر برنامه‌هاي انجمن است. در موارد ضروري نيز درباره‌ي برخي تحولات ملي بيانيه‌هايي را منتشر مي‌كند.

عضو هيأت‌علمي دانشگاه فرودسي مشهد كه از زمان آغاز به كار مجدد اين انجمن، رياست و در دوره‌اي نايب‌رييسي آن‌را برعهده داشته است، همچنين درباره‌ي برنامه‌هاي اين مركز براي هفته‌ي كتاب بيان كرد: برنامه‌ي خاصي نداريم؛ اما همكاران انجمن به مناسبت اين هفته، درباره‌ي جايگاه كتاب در توسعه‌ي جامعه و ترويح مطالعه و زمينه‌هاي موضوعي مربوط، برنامه‌هاي سخنراني دارند و نيز برگزاري تعدادي كارگاه آموزشي در خانه‌ي كتاب و يا برخي مراكز ديگر،‌ از برنامه‌هاست. خود انجمن به‌دليل اين‌كه بودجه‌ي چنداني ندارد، نمي‌تواند كار خاصي انجام دهد و درواقع، بيش‌تر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در استان‌ها در اين هفته همكاري مي‌كند. خود اعضا كه از كتابداران كشور هستند، برنامه‌هايي را با نظارت انجمن برگزار مي‌كنند.

او در توضيحات ديگري درباره‌ي هفته‌ي كتاب گفت: متأسفانه هفته‌ي كتاب به‌صورت يك مراسم كليشه‌يي درآمده است و فقط كتاب در همين هفته مطرح و بعد هم تمام مي‌شود و سال آينده دوباره همين حرف‌ها تكرار مي‌شود. به ريشه‌يابي اساسي و پژوهش جدي احتياج داريم، تا كشف كنيم چرا سرانه‌ي مطالعه در ايران كم است و چه عواملي در اين حوزه وجود دارد كه باعث تمايل نداشتن مردم به كتاب مي‌شود.

رحمت‌الله فتاحي با اشاره به راهكارهاي عملي در اين زمينه، افزود: راهكار عملي مسأله اين است كه هر كدام از نظام‌هاي كلان جامعه مثل اداري، آموزشي، اقتصادي، فرهنگي و حتا سياسي، ترويج كتاب و استفاده از اطلاعات به دست‌آمده از كتاب را در زندگي فردي و سازماني كاركنان خود مورد توجه قرار دهند؛ يعني فرايند‌هاي زندگي سازماني و فردي بر اساس منابع اطلاعاتي باشد، كه در اين صورت، به اجبار، مردم به اين سمت و سو سوق داده مي‌شوند. وقتي مردم گرفتار مشكلات اقتصادي هستند و فرصت، انرژي و توان ذهني براي مطالعه نيست، پس بايستي ساختار اقتصادي اصلاح شود و ساختار مديريتي كشور به گونه‌ا‌ي نباشد كه مردم از اين اداره به آن اداره بروند و بيش از هشت ساعت كار كنند.

او متذكر شد: بايد در سياست‌هاي كلان و هر وزارتخانه‌اي بازنگري شود و مديران به‌ گونه‌اي عمل كنند كه مردم زمان بيش‌تري براي كار فرهنگي و مطالعه داشته باشند و نظام فرهنگي ارزش مطالعه را از طريق برنامه‌هاي رسانه‌يي به مردم نشان دهند؛ مثل ساخت سريال «كتاب‌فروشي هدهد». يا اين‌كه در كتاب‌هاي درسي نظام آموزشي، اين موضوع مورد توجه قرار گيرد. اما الآن برعكس است و نظام آموزشي طوري طراحي شده كه دانش‌آموز فقط قصدش كسب نمره است و تا زماني‌كه اين بازنگري‌ها صورت نگيرد، به‌هيچ وجه نبايد اميدوار باشيم كه مشكل كاهش سرانه‌ي مطالعه برطرف شود؛ پس به بحث هفته‌ي كتاب، يك نگاه كلان بايد داشته باشيم.

 

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب